Kniha jako fetiš: psaní o literatuře v době bookstagramu

8. prosince 2021

Přinášíme vám záznam debaty, která proběhla 22. 11. 2021 v Kampusu Hybernská. 

Zabíjí bookstagram literaturu? Může být literární kritika stejně atraktivní jako bookstagram? Je bookstagram zejména ženskou záležitostí? Dochází na Instagramu k sexualizaci literatury skrze vizuální obsah? Co může bookstagram nabídnout literární kritice, která se v posledních letech potýká s hodnotovou krizí? Jak se o knihách píše či mluví na Instagramu a YouTube? O těchto a dalších otázkách jsme se bavili s těmi, kteří se s nimi v rámci svých vlastních profesí potýkají denně.

HOSTÉ

Blanka Činátlová

Působí jako odborná asistentka na Ústavu pro českou literaturu a komparatistiku FF UK v Praze. Řadu let zastává také pozici literární redaktorky v kulturním čtrnáctideníku A2. Mezi její odborná témata patří středoevropská literatura, literární antropologie a populární kultura. V roce 2016 napsala do A2 článek kriticky nahlížející na booktube, na nějž pak ve svém videu polemicky reagovala Lenka Macsaliová alias Inferno na polici.

Jakub Pavlovský

Jeho bookstagramový profil @bookscalling je jedním z nejsledovanějších u nás. Původně vystudovaný novinář je nyní šéfredaktorem kulturního magazínu Lógr a redaktorem webu H70. Recenze píše také do tištěného literárního měsíčníku Host. Pracuje v nakladatelství dětské literatury Meandr a je tvůrcem podcastu Meandry dětské literatury.

Lenka Macsaliová

Od roku 2013 se věnuje vytváření obsahu na svůj booktube kanál Inferno na polici, k němuž se později připojil i stejnojmenný bookstagramový účet. Mimo to ale také působila jakožto literární vědkyně na Ústavu slovenskej literatúry SAV a byla redaktorkou Knižnej revue. O bookstagramu a booktubu mluvila jako hostka podcastu Kapitalx. Ve svém videu polemicky reagovala na článek Blanky Činátlové v A2 kriticky nahlížející na booktube.


Moderují Kamila Schewczuková a Šárka Kadavá.

Previous
Previous

S dovolením! aneb Analýza stresu tancem

Next
Next

Dvojnásobné prvenství. TBH jako první teen i queer seriál na české scéně