Zázraky ecocinema: Je nám opravdu jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři?
24. června 2021
Ekokritický pohled na kinematografii by měl zajistit, aby se na životní prostředí dbalo nejen při samotných přípravách, produkci a distribuci filmů, kdy ešusy nahrazují plastové talířky a Zoom cesty na schůze přes půl planety, ale také při realizaci filmového vyprávění a následně při sledování jiných než dokumentárních či primárně agitačních snímků. Ecocinema (do češtiny překládáno jako ekokinematografie) chce inovovat prizmata média, i kdyby to mělo znamenat, že člověk se svým trápením a morálkou už nebudou tím nejdůležitějším na celém plátně.
Filmové ecostudies se začaly formovat již v půlce devadesátých let minulého století. Přicházejí s teoretickými úvahami a novou metodologií analýzy filmu z hlediska způsobu, jak ovlivňuje a prezentuje životní prostředí a jak také následně „vychovává“ diváka. Spojují tak dohromady filmovou vědu, ekologii a zkoumání způsobu diváckého vnímání, pročež oslovují teoretiky napříč obory, kteří se k problematice vyjadřují. Jednou z nejdůležitějších knih na toto téma je kolektivní soubor esejí Ecocinema Theory and Practice, v jehož úvodu autoři předestírají, že v intencích ecocinema se lze zamýšlet nad veškerou dosavadní filmovou tvorbou od slasherových hororů sedmdesátých let přes červenou knihovnu Ingy Linström až po všechny Nolanovy blockbustery. Ekokritické analýzy a hledání dříve nevyjevených možností interpretace a funkčních vyprávěcích postupů v minulé tvorbě budou ovšem přínosné jedině tehdy, pokud si je přečte hodně lidí nebo pokud z nich vyplynou konkrétní rady pro tvorbu budoucí, snad (i nezáměrně) ideologicky efektivnější.
Jedna kra ekologii nedělá
Ekologické přemýšlení o filmu se netýká automaticky jen snímků založených výhradně na ekoideologii – těch, které nesouhlasně vrtí hlavou nad vražděním goril, mýcením amazonských pralesů, devastováním krajiny za účelem větších zisků nebo nahlas pláčou po starých časech, kdy bylo vše pomalejší a bližší přírodě. Filmový teoretik Andrew Hageman ve své eseji Ecocinema and Ideology: Do Ecocritics Dream of a Clockwork Green? říká, že „obraz ledního medvěda plujícího na osamělé ledové kře […] ještě doslova neznamená ekologii“. V žádném případě není namístě odsuzovat osvětové snahy těchto filmů ani jejich odvahu a zručnost, s jakou se do boje za ekologii zapojují. Snímky, které volí ideologický narativ, ovšem logicky přitahují určitý typ publika, jenž je už na myšlení v tomto duchu připravený. Ekokritik David Ingram zase v textu s názvem Aesthetics and Ethics of Eco-film Criticism upozorňuje, že „selektuje-li se publikum ekofilmů samo tímto stylem, tyto filmy mohou nakonec jen kázat dříve přesvědčeným“ a „je-li cílem ekokriticismu i ecocinema změnit postoje v oblasti problémů životního prostředí, populární film a televize musí hrát klíčovou roli“.
Letošní výsledek Oscarů ukázal, že smýšlení o přírodě a o světě, který leží a běží kolem nás a jen díky němuž se mohou dít dramata veskrze lidská, už dnes do dialogu o moderní populární kinematografii vstupuje. Absolutním vítězem se stal snímek Země nomádů (2020) o lidech hledajících nový, přírodě bližší životní styl, který se zároveň nesnaží nutně odvrhnout výdobytky moderní civilizace. Vyprávění je relativně pomalé a naléhavost antropocentrických otázek života a smrti tím tak trochu trpí, na druhou stranu díky tomu dostává větší slovo „pozadí filmu“ – přírodní krajina i masivy obchodních center a korporátních skladů. Další, šestkrát nominovaný snímek Minari (2020) pojednává o příběhu rodiny, která se stěhuje z jihokorejského města na americký venkov a objevuje jeho nepoznané krásy navzdory útrapám s emigrací spojeným. Berlinale pak vyhrál film Smolný pich aneb Pitomý porno (2021), v jehož středu nestojí charakter, ale teze a „pravdy“ o současném nastavení rumunské společnosti. Drama postav ředí například sarkastické sekvence z ulic či společenskokritická „slovníková“ část, používající autentické historické záběry a kontroverzní YouTube videa. Dalo by se polemizovat o nedostatcích zmíněných filmů, zvláště ve Smolném pichu působí zvolený důraz násilně a didakticky. Důležité ale je, že se z potřeby zasadit lidské filmové postavy do širšího kontextu krajiny, společnosti či planety stává mainstream, neboť to nejspíše vyjevuje obecnější reflexivní tendence, jakkoliv se tento posun může zdát vynucený společensko-mediálním tlakem.
Amoralita je nová zelená
David Ingram se snaží nalézt cestu k takovému zobrazení environmentálního kontextu, které bude pro film a jeho diváky zajímavé a podnětné. Zcela jasně se staví především proti jakékoliv zjevné agitaci. Filmové sdělení a představení problému by mělo být námětem i formou tak málo didaktické a monologické, jak jen to jde. Cituje filmového teoretika Eda Tana: „Umělecké dílo by nemělo se svým recipientem to, co má na srdci, komunikovat napřímo, naopak by ho mělo zahrnout do procesu, jenž vede k nějakému prozření, ať už se jedná o pravdu, ideál, nebo jen jeho možnost.“ Hageman zdůrazňuje, že by se z ideální proměny přístupu k celému médiu neměl stát hon na Leni Riefenstahl ekologické krize. V zájmu teoretiků tedy není učinit zásadní převrat, ale obrodit stávající formy tak, aby více odpovídaly na celospolečenské otázky, jako se tomu děje u těch rasových či genderových.
Filmová a televizní tvorba by se měly snažit být ve způsobu komunikace etické, což vylučuje přímočaré přesvědčování a propagaci špatně definovatelné morálky. Ingram proti sobě staví kognitivní a afektivní přístup vyprávění, kdy ten kognitivní, který umožňuje divákovi zaujatě a angažovaně následovat příběh, pro zvýšení zájmu diváka o téma nebo prostředí filmu není produktivní. Filmový teoretik Murray Smith ve své eseji Gangsters, Cannibals, Aesthetes or Apparently Perverse Allegiances tvrdí, že „nedobrovolná emoce je pravým opakem reflexe a samostatné implikace,“ která ubírá divákovi možnost zapojit se do procesu přemýšlení, dedukování jakéhokoliv poselství, s nímž může dále pracovat. Cesta k efektivnímu dialogu vede podle Ingrama skrze afektivní přístup pracující s okamžitými emocemi, což ve výsledku podporuje amorální náhled na příběh, jehož výhody demonstruje na příkladu dystopického filmu Apokalypsa (2006). Ačkoliv námět filmu zavání ideologií, ucelenou metaforickou kritikou americké konzumní společnosti a tvůrce filmu Richard Kelly se takovým možnostem interpretace nebrání, Ingram oceňuje ty aspekty filmu, které diváka šokují, fascinují a brání mu identifikovat se s postavami a zároveň se „nesnaží kritizovat, jako spíš zhmotnit skutečnost tak entuziasticky a absolutně, až ji dovede do naprosté absurdity“. Je to jeden z přístupů k zobrazení reality, na jehož základě si divák teprve hledá vlastní názor.
Umírněnější ekvivalent této emoční nezávislosti lze nalézt v užívání oslabené narace v náhodných příkladech filmové a televizní tvorby jako ve filmu Synonyma (2019) či seriálu Jsme, jací jsme (2020) z produkce HBO. Obě díla pracují se sekvencemi (často večírkovými), které neposouvají základní děj, ale naopak se zastavují u situací připomínajících svou nezávislostí na celku i tempem objektivní realitu, jakkoliv jsou vyhrocené. Tyto sekvence, stejně jako celé příběhy v obou případech postrádají autorovo hodnocení skrze narativ či filmovou řeč. S absurditou ovšem také pracují – jak Synonyma, tak Guadaninův seriál se totiž odehrávají striktně v současnosti a jejich postavy výrazně ovlivňují politické okolnosti, pročež se zdá být absence komentáře nečekaná či nemožná a alespoň na první zhlédnutí může vyvolávat dojem na emocích založené hry. Momenty odpoutání se od děje a postav ale především vytvářejí pro diváka prostor užívat si atmosféru představeného světa a vyvozovat z jeho náležitostí závěry na vlastní pěst, a tím se aktivně zapojit do děje.
Sólo pro koho?
Tento vypravěčský postoj mezi odstupem a blízkostí by podle ekokritiků mohl být neagitačně inovován také po stránce obsahové. V souvislosti s tvrzeními, že vstupujeme do éry post-humanismu, by se mělo stát legitimní, že film nemusí být striktně antropocentrický. To může znamenat třeba to, že se začne v mainstreamu objevovat více zástupců slow-cinema, kde lidské postavy mohou úplně absentovat nebo hrát marginální roli a stát se jen rekvizitou celku, ať už je to město, celý stát, koloběh vody, nebo život prasete. Například pro režiséra tohoto žánru Viktora Kossakovského je zjevně nejdůležitější udělat z přírodních a jiných než lidských výjevů něco přitažlivého, aniž by diváka příliš okatě tlačil do nějakého přesvědčení nebo změny chování. Filmový vědec Scott MacDonald ale v textu The Garden in the Machine: A Field Guide to Independent Films about Place na konto takových filmů podotýká, že dnešní „divák byl vytrénován a sám se vytrénoval tak, aby cítil, že krajina není legitimním subjektem ani pro desetiminutový filmový zážitek,“ natož pak pro celovečerní film. Věřím ovšem, že se tahle premisa o diváctvu mění, přihlédnu-li k tomu, že si lidé z celého světa například navzájem vyměňují statická videa s výhledy ze svých oken.
Deantropocentrizace by ale ideálně měla vstoupit také do filmů s klasičtější narativní ambicí. Často se v intencích produktivního přístupu k zapojení přírody do lidského dramatu hovoří o jménu italské režisérky Alice Rohrwacher, která, sbírajíc ceny z uznávaných festivalů, tvoří snímky, v nichž prezentuje názory na nešetrnou industrializaci venkova, hledá k tomu ovšem netradiční cesty, které ve filmech jako Zázraky (2014) nebo Šťastný Lazzaro (2018) obohacují také psychologické linky. Využívá magického realismu, realismu spojeného s chodem pracovního koloběhu na farmách nebo popisuje kapitalistický svět prostřednictvím absurdních či groteskních sekvencí, přičemž se o přírodu opírá. Ve svých filmech pracuje se světem, v němž lidé žijí s přírodou v symbióze, která se však zároveň nestává, dokonce ani v rámci vyprávění, pro hrdiny pouze ovládnutelným praktickým nástrojem. Včely ve filmu Zázraky nejsou pouze metaforou pro lidské společenství a život univerzální včely neilustruje život jediné dívky, která se potýká s přechodem do dospělosti a také do nové společenské éry. Včely jsou jednoduše pouze včelami a rostliny jsou pouze rostlinami, stejně jako město je městem a stát státem. Člověk k nim zaujímá nějaké stanovisko, ale umělec by je měl vnímat autonomně, jako životaschopný dramatický prvek, aby se k nim divák v reálném světě mohl podobným způsobem vztahovat.
V eseji analyzující tento film umělecká kritička Phoebe Francis hovoří o tom, že neustálá potřeba hledat v jakémkoliv segmentu vyprávění čistě antropocentrické aspekty je příznačná pro dnešní chápání okolního světa jako něčeho, co má člověku sloužit, a přesně takový způsob uvažování vedl k nynější ekologické krizi. Ve zmíněném článku cituje také ekologa Timothyho Mortona, který píše o „vzájemné závislosti mezi formami života, jejíž znovunalezení a schopnost ji ocenit může vést k tomu, že se člověk vrátí k jakési původní fascinaci přírodním světem,“ jenž jej obklopuje.
Mýtus a video
Uvedené myšlenkové pochody jsou evidentně motivovány oprávněnou touhou probudit v divácích ekologičtější, uvědomělejší smýšlení o světě kolem. Nová podoba filmu zároveň nabízí únik před všudypřítomnou mediální masáží a její estetikou. Pro tvůrce naopak může tento přístup představovat novou cestu, jak uchopit příběh, možná i jak se vrátit ke starším formám vyprávění. Mýty pracovaly s přírodou a jejími zákony jako figurou, kterou, ač antropomorfizovanou, bylo žádoucí vysvětlit, zkoumat, ale především zachytit a prezentovat ve všech jejích (i alogických) aspektech. V novém přístupu k filmu nebo audiovizuálnímu dílu by mělo být běžné, že samotná krajina či běh času čistě bez vykonstruovaného lidského dramatu dostanou prostor v rámci sledu standardních sedmi sekundových záběrů.
Stále zůstává otázkou, jestli je reálně možné zvýšit zájem o ekologii a vlastně i o globální environmentální fenomény skrze film. Zajímavé jsou v tomto směru úvahy směřující k vidině překonání média jako takového – filmu jako uměleckého díla, které přes veškeré myslitelné úpravy do jisté míry zůstává přísným monologem. Filozof Steven Shivaro ve své knize Post Cinematic Affect vyjadřuje názor, že právě afektivní post-cinema, postmoderna, neoliberální kapitalismus, jeho „trashový a exploatační audiovizuální obsah“ a další tendence vzmáhající se od osmdesátých let (společně s proměnami televize a globalizací internetu) nejspíš „přinášejí ke stavu společnosti mnohem efektivnější komentář než jakýkoliv esteticky uhlazený, moralistický, vkusný artový film“. Stále ovšem nejsme v bodě, kdy by se na tak trochu elitářský film nenávratně zanevřelo, tudíž se zdá více než správné zabývat se novými poli, na která by se mohlo uvažování o médiu přenést. Video se zároveň s odvozováním od tradičního filmu obloukem vrací do filmu zpět (čehož úkazem může být opět vítěz Berlinale). Dílčím východiskem pro snímek s ekologickou hodnotou je snažit se zachovat status quo v otázkách morálního či moralistického narativu a přehodnotit názor na prostor a funkci projevů světa, které jsme zvyklí přehlížet nebo vnímat jako pozadí pro malé i velké lidské příběhy.