Old Town Road a nové cesty hudby

3. března 2020

Zdroj: YouTube

Zdroj: YouTube

Písnička s rapujícím kovbojem loni dobyla celý svět. Na prvním místě hitparády Billboard se držela neuvěřitelných 17 týdnů, čímž překonala dosavadní rekord, získala dvě Grammy a na YouTube má skoro půl miliardy zhlédnutí. Z rapera Lil Nas X se díky ní stala světoznámá celebrita a čeká ho nejspíš velmi úspěšná kariéra. Podepsal smlouvu s obrovským labelem Columbia Records, vydal své první album a nahrává jeden hit za druhým.

Příběh vzniku Old Town Road zní trochu jako pohádka a trochu jako sci-fi. Devatenáctiletý mladík objevil v databázi beatů sample, nahrál k němu zpěv a rap a hotová písnička se později objevila na TikToku, kde se z ní stal virální meme. Celý svět začal tančit v kovbojských kloboucích a počty přehrání stoupaly ke stovkám milionů. Z autora se stala hvězda, začal žít svůj hudební sen. Celá genealogie songu je ovšem mnohem komplikovanější. Old Town Road je skvělou ukázkou toho, jak se s rozšířením digitalizace, internetu a sociálních sítí radikálně proměnila geneze a distribuce hudby. 

Old Town Road ve finální verzi s Billy Joe Cyrusem.

Zrození beatu z pěny YouTube

Příběh songu totiž začíná už v roce 2008. Tehdy kapela Nine Inch Nails vydala svá čtyři alba Ghosts I–IV, což byla jedna z prvních alb vydaných online. Na čtvrtém z nich najdeme nahrávku číslo 34 začínající motivem hraným na bendžo, který bude později tvořit základ hudební struktury Old Town Road. Nine Inch Nails nabídli alba na svých stránkách za dobrovolné příspěvky a pod licencí Creative Commons bylo možné je neprofitně šířit. Toho využil uživatel YouTube b0uncer05 a zmiňovanou nahrávku sdílel na svůj YouTube kanál.

Slavný motiv bendža zní v původním kontextu překvapivě jinak.

Track 34 na YouTube díky algoritmu doporučených videí objevil o devět let později mladý nizozemský beat-maker YoungKio. Nahrávku stáhnul a nastříhal, stopy poté převrstvil a přidal strukturu bicích. Vytvořený beat nahrál opět na YouTube a také na internetový obchod BeatStars, kde hotový beat Ninety nabídl za 30 dolarů.

Práce s cizí nahrávkou, jako dělá YoungKio, se nazývá plundrofonie a není v hudebním průmyslu příliš rozšířeným kreativním postupem, především z důvodu autorských práv. YoungKio a následně i Lil Nas X měli štěstí, že algoritmus YouTube doporučil právě Nine Inch Nails, kteří jsou v otázce copyrightu poměrně benevolentní. Po úspěchu Old Town Road proběhlo právní ošetření, ale frontman Trent Reznor o užití své hudby prohlásil, že je „lichotivé“.

Kdyby se beat nestal základem takového hitu, nikdo by si vztahu k Nine Inch Nails nevšiml, jako je tomu u většiny „plundrofonické“ tvorby nahrané na web. Internet je plný amatérských předělávek písniček, videí a memů. Přístupnost hudby na internetu a zároveň snadnost jakéhokoliv „publikování“ podněcují fanouškovskou tvořivost a tvůrčí způsob konzumace obsahu.  Rozdíl mezi hudebníkem a posluchačem, mezi hvězdou a fanouškem, mezi profesionálem a amatérem se v posledních třiceti letech stále více stírá. 

Lil Nas X memes for internet teens

Beat byl na YouTube a BeatStars zhruba rok, než ho objevil další mladík Montero Lamal Hill. Country zvuk bendža mu při tvorbě vlastní písničky napomohl vytvořit postavu kovboje, který na svém koni odjíždí po staré městské cestě od všech problémů. Hotovou verzi nasdílel na YouTube, SoundCloud a další webové hudební databáze. Začal pomocí všemožných kanálů písničku propagovat, vytvářel o ní memy, psal o ní do diskusí, sdílel ji, kde mohl. Věděl, že internet mu pozornost a možnost vytvářet hudbu zaručí zcela nejlépe. 

Nejen při propagaci, ale i při samotné tvorbě písničky byla zcela určující Hillova zkušenost s memy a vytvářením virálního obsahu. „Mám účet na Twitteru, kam přidávám memy; vím, co moje publikum chce. Tak jsem tam dal několik potenciálně vtipných veršů,“ řekl v rozhovoru pro Rolling Stone. Celá písnička byla konstruována tak, aby měla „meme potenciál“, tedy aby vybízela k vytváření videí, obrázků a dalších webových příspěvků. Proto musí být vtipná, jednoduchá k opakování a významově otevřená světu svých posluchačů – dovoluje vkládat jejich vlastní významy, je nějak relevantní pro jejich život.

TikTok tančí v kloboucích

Old Town Road se postupně šířila po sociálních sítích, až se dostala k „tiktokerovi“ Nicemichael. Ten s ní natočil video, ve kterém se při prvním beatdropu střihem proměnil v kovboje s kostkovanou košilí. Výrazný zvukový kontrast jako beatdrop je pro hudbu úspěšnou na TikToku typický, protože vybízí k vtipnému střihu. Nicemichael strhl neuvěřitelnou lavinu videí se stejným principem, ve kterých uživatelé jezdí na koni, hází lasem a ujíždějí po staré městské cestě, jak jim to určuje konkrétní text písničky. Počty zhlédnutí videí s hashtagem #yeehaw šly do řádu stovek milionů. 

Uživatelé TikToku popustili uzdu své kreativitě.

Song se proslavil, protože dával uživatelům prostor vytvářet vtipná videa, která pak sledovali další uživatelé. Internetová kultura své posluchače a diváky více vtahuje, více s nimi interaguje, více je vybízí k „aktivnímu poslechu“. Umocňuje fanouškovskou tvořivost, protože poskytuje kanály a prostředky na to, aby fanoušci produkovali své vlastní výtvory. Z původní písničky Old Town Road vzniklo neskutečné množství videí, choreografií, kostýmů a dalších kulturních „textů“.

Je to vůbec country?

Lil Nas X se totiž strefil do začínajícího kulturního trendu „yeehaw agenda“, tedy znovuobnoveného zájmu o westerny a divoký západ. Westernová poetika se do americké kultury vrací opakovaně, „yeehaw agenda“ byla zajímavá v tom, jak pracovala s rasovými aspekty. Šlo totiž převážně o afroamerické hnutí, které si najednou přivlastňovalo znaky, které jsou obvykle spojovány s bílou republikánskou populací.

Stejný kontrast je obsažen i v Old Town Road. Žánrově totiž jde o kombinaci tradičně bílého country a trapu (drsnější odnože rapu), který je spojován především s afroamerickou komunitou. Lil Nas X považuje svou písničku za obojí, tvrdí, že „není víc country, ani rap“. Přesto ji při zveřejňování na SoundCloud a iTunes označil jako country. Danny Kang, manažer dětské country hvězdy Masona Ramseyho, to považuje za využití, ne-li zneužití algoritmů hitparád: „Přitáhl si pozornost na country žebříčcích. […] To je snazší, než jít do rapu a soupeřit s těmi nejpopulárnějšími písničkami na světě.“

Klasifikace Old Town Road jako country skutečně přinesla další lavinu publicity. Písnička v březnu 2019 začala postupovat po žebříčku Hot Country Songs hitparády Billboard a společnost se rozhodla ji z něj vyřadit. Rozhodnutí okamžitě vyvolalo otázky, zdali není podloženo rasistickými motivy – country žebříček je stále především „bílý“ a afroamerický raper na jeho prvním místě by mohl mezi fanoušky country vyvolat vlnu nevole. Billboard na svou obranu vydal prohlášení, že jde o rozhodnutí založené skutečně pouze na hudebních parametrech: „Old Town Road nezahrnuje dostatečné množství současných country prvků, aby ve své nynější podobě mohla být v žebříčku.“

Tímto skandálem se Lil Nas X dostal do širšího povědomí i starších posluchačů, kteří s překvapením zjistili, co poslouchají jejich děti. Raper i jeho nový label Columbia Records využili pozornosti a o měsíc později, v dubnu 2019, vyšla nová verze Old Town Road s country zpěvákem Billy Ray Cyrusem. Jeho přítomností se písnička významově potvrdila jako country a zasáhla další skupiny posluchačů. 

Veď mě dál, cesto sdílení

Lil Nas X za Old Town Road vyhrál dvě ceny Grammy, vydal své první album a další dva videoklipy. Je z něj jedna z nejžádanějších hvězd současnosti a nejspíš ho čeká velmi úspěšná budoucnost. Toho všeho dosáhl pouze díky připojení k internetu, znalosti světa sociálních sítí, svému talentu a štěstí. Z příběhu Hillovy cesty za slávou vyvstávají zajímavé aspekty hudebního průmyslu transformovaného novými médii. 

Jedním z nich je otázka autorství. Aby dosáhla písnička své současné podoby, muselo se na ní podílet překvapivě velké množství lidí, kteří o sobě často vůbec nevěděli a kteří svou práci sdíleli na různých internetových serverech. Sdílení dat je v současné době nejsnazší, jaké kdy bylo, což se odráží i na způsobu hudební tvorby. Je už nemyslitelné uvažovat nad hudebníkem jako „tvořícím z ničeho“. Základem je vždy „aktivní poslech“ a spolupráce s ostatními lidmi, ač často nevědomá. Pavel Klusák ve své knize Co je nového v hudbě tvrdí, že „v epoše webové demokracie zeslábla aura mistrovského díla“. Je pryč doba geniálních umělců, kultura funguje jen díky kooperaci, participaci a sdílení.

Tyto aktivity se objevují i na posluchačské, „konzumentské“ straně hudebního průmyslu. Internet poskytuje nástroje a kanály pro vytváření a šíření fanouškovské kultury a spojuje obrovské množství lidí. Ještě nikdy nebylo tak snadné zareagovat na kulturní „text“ aktivním vytvořením „textu“ vlastního. Old Town Road byla velmi záměrně konstruována tak, aby tuto tvořivou reakci vyvolávala, aby z ní byly „dobré memy“, aby pronikla do životů svých fanoušků hlouběji než pouhým poslechem. 

Kritici internetové kultury mohou spílat, že ve skutečnosti veškerou kreativitu ze světa vysává, že nepřispívá k tvorbě ničeho nového. Přinejmenším na amatérské, fanouškovské úrovni nemají pravdu, naopak zažíváme kvas jakési „lidové tvořivosti“ internetového věku.

Rozlišení mezi autorem a fanouškem se stává nedůležitým, často se mohou setkat v jednom člověku. Lil Nas X je toho nejlepším příkladem.

Previous
Previous

Ukrajinský tvůrce chce filmový svět dobýt pornem

Next
Next

Raz dva 345 děti musí poznat hip hop nultých let