Próza: Kratochvíl Kučera, Vrba Bendová a Zábranský Němec
„Začala jsem to číst po cestě na záchod, a nemohla jsem přestat.“
1. května 2020
Vyhlášení letošních cen Magnesia Litera se odsunulo na podzim, ale Klacek se přesto ptal. Každý pátek zveřejňujeme krátké rozhovory s nominovanými. Letošní kategorie prózy nabízí pět románů a jednu povídkovou sbírku. Jedinou nominovanou autorkou je Veronika Bendová s novelou Vytěženej kraj (Fra), v níž se vydává na roadtrip po nevlídném severu Čech. Mezi mužskými počiny se objevily hojně diskutované Možnosti milostného románu (Host) Jana Němce, který zkoumá, co mu hranice žánru dovolí. Logoz (Větrné mlýny) Davida Zábranského vytváří satirický obraz dnešní společnosti a Štěpán Kučera se v Projektu Gilgameš (Druhé město) snaží pomocí umělé inteligence najít smysl lidského života. Jiří Kratochvíl se pouští do hry s obrazy v Lišce v dámu (Druhé město) a Michal Vrba přináší v jediné nominované povídkové sbírce Kolem Jakuba (Argo) obraz malého člověka na pozadí velkých dějin propojených tímtéž rybníkem.
O čem by současná próza měla vyprávět?
Těžko říct. Třeba z části tuzemské literární kritiky, zvláště té levicové, se dnes občas ozývá volání po „angažované“ próze zachycující například život na periferii a různé společensko-patologické jevy (tak jako se to povedlo v románu francouzského spisovatele Édouarda Louise Skoncovat s Eddym B., který předloni vyšel i u nás), což je sympatické, ale nevím, jestli taková objednávka „zvenčí“ může fungovat. Současná próza by měla vyprávět o tom, co její autoři považují za nejdůležitější. A co to vlastně doopravdy je, se možná vyjeví až zpětně, s časovým odstupem.
Která prozaická kniha posledních let vás silně zasáhla?
Je jich víc, takže zmíním tu nejčerstvější. Právě jsem dočetl loňskou novelu Hany Lehečkové Svatá hlava – je to něco jako zápisky schizofrenika z vesnice v pohraničí, tematizuje se tu mimochodem právě ten život na periferii, který jsem zmínil v předchozí odpovědi, včetně spirály chudoby, domácího násilí nebo prostituce, a ta próza mě zaujala hlavně svojí tísnivou, svíravou náladou, ponorem do nitra postav i suverénností autorčina psaní.
Co je největším klišé prozaických děl?
Na takhle obecnou otázku asi nedokážu odpovědět, omlouvám se. Každá doba má svoje klišé, a těm dnešním se zřejmě vysmějí až generace, které přijdou po nás.
S jakou literární postavou byste chtěl skončit v karanténě?
Se Šeherezádou, na tisíc a jednu noc bychom měli o zábavu postaráno.
Jaká je pozice spisovatele/ky v současné české společnosti?
Taková, jaká je pozice současné české literatury, tedy míň viditelná než například film či televizní tvorba, ale na druhou stranu pořád poměrně důležitá – navíc v posledních letech zažívají zvláště ženy v literatuře znatelný vzrůst obliby a prodaných nákladů; těm vévodí Alena Mornštajnová, ale i vítězky loňského ročníku Magnesie Litery Radka Denemarková, Pavla Horáková a Anna Cima dosáhly myslím plus minus desetitisícových nákladů. Spíš výjimečně nějaký tuzemský spisovatel výrazněji zasáhne do veřejné debaty – jako Kateřina Tučková s reflexí odsunu sudetských Němců a feministickými tématy.
O čem by současná próza měla vyprávět?
O všem, co se někoho – nebo dokonce něčeho – týká, což třeba v mém vnímání znamená o dnešku a o budoucnosti. Do téhle kategorie jistě může spadnout i text o době „dávno minulé“, ale byl bych v tomhle směru opatrný. Co žijeme a budeme žít, je bezprecedentní, jak se říká. Paralely s minulostí se v době klimatické krize a smrtelné globalizace dolují jen těžko. Existence nějaké té obecné lidské povahy je v tomhle směru chabý základ, na kterém bych já osobně nestavěl…
Která prozaická kniha posledních let vás silně zasáhla?
V posledních letech mě silně zasahují pouze texty z ranku non-fiction.
Co je největším klišé prozaických děl?
Mluvící lidé na pozadí mlčícího zbytku světa. Mlčící zvíře nebo třeba mlčící lípa, zásuvka, počítač, kolíbka, kávovar… to je skandál.
S jakou literární postavou byste chtěl skončit v karanténě?
Marcel Proust a De Sadova Justina.
Jaká je pozice spisovatele/ky v současné české společnosti?
Nezáviděníhodná.
Odmítl odpovědět.
O čem by současná próza měla vyprávět?
O tom, o čem vyprávěla literatura, co svět světem stojí: o lidském údělu a o době, do které jsme se narodili. A měla by v tom být pravdivá. To ale vůbec není jednoduché, protože my lidi máme tendenci nahlížet na svět optikou svého světonázoru, svého politického postoje, svojí víry… A všechny tyhle filtry nás občas dovedou k nepravdivému zveličování jednoho a bagatelizování druhého.
Která prozaická kniha posledních let vás silně zasáhla?
Knihy, které mě opravdu zasáhly, nejsou z posledních let. Pořád se vracím ke starým autorům, naposledy, kdy jsem u knihy brečela a myslela na hlavní postavu jako na živoucí osobu, bylo při čtení Greenova Jádra věci někdy před deseti lety. Z českých knih mě asi nejvíc sebrala (obsahem) i pobavila (formou) knížka Štěpána Smolena Cesta na Západ aneb Po stopách ochočeného Boha. Je to chytře a skvěle napsaný příběh pěší pouti z Čech do Lisieux – vtipný a zároveň nekonečně smutný. Začala jsem to číst po cestě na záchod, a nemohla jsem přestat, dokud jsem to nedočetla do konce.
Co je největším klišé prozaických děl?
Na to nedovedu odpovědět. Klišé v literatuře může být celá řada a jejich konkrétní podoba se napříč časem stále mění; navíc záleží na konkrétním vnímání každého jednotlivého čtenáře, jeho zkušenosti, sociální skupině, ve které se pohybuje… Sama jsem se s tím pocitem opakování a stereotypu potýkala u své poslední knihy, protože během dlouhé doby, která uplynula od původního nápadu k dopracování, se ukázalo, že na severu je více než rušno – že na podobně rámované a pojímané látce zkrátka pracovalo ve stejné době víc lidí.
S jakou literární postavou byste chtěla skončit v karanténě?
V karanténě se po nějaké době stává nesnesitelnou prakticky každá postava, bez ohledu na to, jak moc jsme ji milovali při čtení. Snesu jedině Kocoura Vavřince!
Jaká je pozice spisovatele/ky v současné české společnosti?
Marginální. Aspoň mně to tak přijde. To samo o sobě nemusí být špatné, protože alespoň není takový designovaný spisovatel v pokušení moc si o sobě myslet a vyčerpávat se moudrými radami a důstojnými prohlášeními pro média. Ale možná se i s tou marginalitou něco posouvá, Češi začínají zase víc číst české autory a bavit se o jejich knihách. A možná že za časů koronaviru se z nouze rozečtou i zarputilí nečtenáři.
O čem by současná próza měla vyprávět?
Próza vypráví v různých variacích stále o tom samém. Ale aby byla současná, měla by dokázat zachytit ducha doby jejími výrazovými prostředky. V době zploštělé komunikace skrz sociální sítě, zkratky, memy, řetězové mejly, odkazy na TV pořady a aktuální trendy, sociální bubliny, emotikony, messengery a naaranžované fotky by se tohle všechno mělo částečně nějak odrazit v textu a to je podle mě velké břemeno pro každého, kdo se o to pokusí. Já se tomu zatím vyhýbám, nebavilo by mě to, ledaže bych se pokusil o nějakou formu interaktivního románu.
Která prozaická kniha posledních let vás silně zasáhla?
Momentálně kniha spolunominantky na Magnesii Literu Veroniky Bendové Vytěženej kraj. Deset let jsem žil v Ústí nad Labem, takže ve mně evokace Severu silně zarezonovala. Jinak tvorbu posledních let bohužel moc nečtu, stále ještě nestíhám dočíst ani zásadní autory minulého století.
Co je největším klišé prozaických děl?
„Stigma tíživého rodinného tajemství“ a poslední dobou představa, že název úspěšné knihy musí obsahovat zájmeno „který/která/které“.
S jakou literární postavou byste chtěl skončit v karanténě?
To podle délky karantény. Na krátkou časovou distanci se Švejkem, Saturninem, některým z pábitelů či Alexandrem Megalrogovem. Při dlouhodobějším pobytu v izolaci bych volil raději ženu, od Markéty Lazarové až po Adu Sabovou.
Jaká je pozice spisovatele/ky v současné české společnosti?
Adekvátní pozici literatury samotné. Ve většinové společnosti to moc slavné není, ale nedá se to úplně zevšeobecnit. Každý úspěšný spisovatel dnes hovoří ke svému, často úzkému segmentu čtenářů, ať je to z autorů třeba Topol, Kotleta, nebo Vondruška. Fenoménem pro všechny čtenáře bez rozdílu je snad jen Alena Mornštajnová vypravěčskými schopnostmi, dobře uchopenými tématy zase oslovuje Aleš Palán. Mezi nečtenáři jsou to dnes asi jedna z mála jmen, o nichž mají vůbec nějaké povědomí.
Odmítl odpovědět.