Illies o roku 1913 vypráví dokola a stejně. Vadit to ale nemusí
17. SRPNA 2021
1913. Co jsem ještě chtěl vyprávět (2018, česky 2021) je pokračováním úspěšného díla německého spisovatele a historika umění Floriana Illiese 1913. Léto jednoho století (2012, česky o rok později). Autor znovu mapuje rok 1913 od počátku do konce, vrací se ke stejným slavným i méně známým jménům a přidává nové příběhy. Neopakuje se ale? A jestli ano, vadí to?
Nová kniha Floriana Illiese doplňuje koláž, kterou vytvořil v knize 1913. Léto jednoho století a v níž se věnuje zejména západní avantgardě. Vypráví o ní zábavně, ironicky i s pochopením, velká jména moderního umění a doby pociťují v jeho příbězích běžné lidské potřeby a pohnutky, čemuž Illies přezdívá prostě „přítomnost“. Tyto podněty spojuje se vznikem kultovních děl moderny či s přelomovými (chápáno většinou ve smyslu „poprvé“) historickými událostmi. Ačkoliv se obě díla stylem vyprávění řadí do beletrie, na jejich konci lze na způsob odborné literatury kromě rozsáhlého seznamu pramenů najít i jmenný rejstřík. V případě obou publikací jsou tyto přílohy více než namístě. Každá je totiž členěná do měsíců, které se skládají z vícero fragmentárních vyprávění, v nichž figurují desítky jmen, a některé v následujících měsících pokračují: Proust tak třeba celý rok přepisuje svoje Hledání ztraceného času.
Krásný a divoký věk neuróz
Illies vychází z (auto)biografií, deníků, dopisů a dalších dobových pramenů, z nichž pak konstruuje vlastní obraz roku 1913. S množstvím pramenů pracuje obdivuhodně, vybírá si střípky, spojuje osobnosti a události napříč prostorem. Slepuje a letuje k sobě útržky roztříštěných vyprávění, přičemž zároveň nutně provádí selekci a vypráví jen o zlomku. Ke spojení dvou fragmentů či událostí mu často stačí časová souběžnost, na níž pak zakládá významovou souvislost. Knihy vyjadřují fascinaci touto simultánností dějů, ostatně v prvních větách mluví o tom, že „začíná naše přítomnost“, a události se odehrávají v přítomném čase.
V druhé knize autor v podstatě rozvíjí ty samé příběhy, které už vyprávěl, věnuje se stejným jménům západní moderny. Ukazuje však jinou stránku: interpretace roku 1913 jakožto „nervózního věku“, která dominovala v prvním díle, je upozaděna, nyní má jít spíše o věk lásky, „krásný divoký svět“. Bohužel i zobrazené ženy jsou, na rozdíl od mužů, v knize popisovány jako „krásné a divoké“. Jako by tak vyprávění místy přejímalo diskurz doby, o níž autor píše. Nicméně zástupkyně „druhého“ pohlaví zároveň také létají nebo se snaží zakládat protialkoholní sanatorium pro ženy.
Jednou z linií prostupujících celou knihu je vyprávění o Capri a Monte Verità, moderních komunách postavených na základech volné lásky, vegetariánství a jógy (ale také autoritářství v podobě guruů). K tomuto tématu patří i příspěvky v podobě seznamů sexuálních partnerů a jednotlivých pohlavních styků. Jde o příznaky nového světa oproti „světu včerejška“ s jeho zahalenými ženami a nesmrtelným císařem Františkem Josefem I., který je v roce 1913 na trůnu už 65 let.
I umělec jí a nudí se
Do časoprostoru západní moderny roku 1913 nevyhnutelně pronikají také vlivy dalších světů, nicméně jen do té míry, do jaké pomáhají budovat obraz západní civilizace. Šrínivása Rámanudžan, Ind z Madrásu, figuruje v knize díky svému objevu Ludolfova čísla, Núbijci a Konžané v knize figurují jen jako objekty v německých muzeích na koloniálních výstavách. Je matoucí, když se v odpovědi na otázku: „A jak se vede zbytku světa?“ objevuje Portugalsko reprezentované básníkem Fernandem Pessoou. Je tak dobré mít při čtení na paměti rámec Illiesova vyprávění. Příběhů o roce 1913 totiž existuje mnohem víc, a to nejen mimo západní svět.
V podtitulu knihy, Co jsem ještě chtěl vyprávět, se zcela zřetelně ukazuje konkrétní subjektivita. Vlastní perspektivu tak Illies v druhém díle přiznává snad o něco víc než v tom prvním. Jakkoli se snaží působit jako průvodce, nevyhnutelně se nachází i v pozici tvůrce, a to autora předkládaného obrazu roku 1913. I když se jedná pouze o jediný rok, koláž z vyprávění je možné rozšiřovat v podstatě donekonečna. Jenže Illies v pokračování knihy 1913 předvádí něco jiného: nutkavou potřebu psát a doplňovat (podobně jako Marcel Proust, o němž píše). Dokola převypravuje, dodává nové drobné postřehy, anekdoty do již vyprávěných příběhů. Některé jsou zřejmě tak dobré, že je prostě jednoduše zopakuje: Kafka tak znovu zahradničí anebo brečí v kině. Zatímco poprvé tyto situace působily téměř geniálně, podruhé už mohou rezonovat jen jako dokola opakovaný vtip, který přestává účinkovat. Zapracování lapidárních deníkových záznamů ale jinak patří k přednostem knihy; třeba patnáctiletý Bertolt Brecht si v lázních s matkou zapisuje: „člověk jí a nudí se“, přičemž Illies dodává, že „ale aspoň rostou první vousy“.
Druhý díl série 1913 je tak (snad) jakýmsi dovětkem za dílem prvním. Nejenže se autor potřeboval vypsat, ukazuje přece jen i jinou stránku věku a nuancuje svoji interpretaci. Některé anekdotické momenty připomíná zbytečně znovu, současně ale vytahuje další „drby“ o předválečné avantgardě. Kniha sice nepodává nový obraz doby, nicméně lze alespoň říci, že ji čtenářům přibližuje, a to zdánlivě na dosah, vtahuje je do své „přítomnosti“. S téměř drzou lehkostí Illies pokračuje ve spojování událostí, které se dějí na opačných koncích Evropy, čímž ukazuje možná náhodné a možná relevantní souvislosti a také sílu vyprávění obecně. Jakkoli jsou někdy můstky mezi jednotlivými příběhy oslí, kniha jako románový celek – opět – funguje. Ostatně věk, o němž píše, se také spojuje s fragmentárností a torzovitostí. Z pragmatického hlediska se tak čtenář nemusí propracovávat jednotlivými biografiemi a stohy dopisů: Illies je za něj totiž přečetl.
ILLIES, Florian: 1913. Co jsem ještě chtěl vyprávět. Přel. Tomáš Dimter. Brno: Host, 2021. 255.