Rusalka přece není černá
V evropské opeře už pár desítek let panují tendence individuálního, často angažovaného režijního výkladu inscenované klasiky. Podstatná část operního publika se s tím nedokáže smířit. Negativní hlasy se dnes asi nejdůrazněji projevují na sociálních sítích.
Z Karviné do CERNu: Rapper Ggunja na debutovém EP ukazuje, že je třeba s ním počítat
Rapper Ggunja letos vydal svůj první sólový projekt Uranverein. Tvorbou navazuje na svůj domácí kolektiv Dvojlitrboyzz. Label dokázal rapová klišé aktualizovat a prezentovat je v postironickém vesmíru odhalujícím směšnost české kultury a společnosti.
Není ostuda být gabberem: fenomén polské hardcore taneční kultury
Polské uskupení Wixapol, S. A. je součástí celoevropského comebacku gabberu. Neortodoxní styl obohacují o kolotočovou hudbu, estetiku závodního tuningu a kulturu memů. Jejich party slouží jako útočiště před sílícími snahami po utužení režimu v současném Polsku.
Táborská Transforma: festival ušitý na míru pražskému diváku
Letos se již po páté na konci června konal festival Transforma v Táboře. Divák měl možnost si poslechnout variaci hudebních žánrů, ale především si vychutnat domáckou atmosféru v příjemném prostředí bývalého mlýna. Na rozdíl od velkých hudebních festivalů návštěvník mohl ocenit nekomerční záměr a kulturní alternativu stojící mimo hlavní proud.
Řekni, kde ty texty jsou
S populární hudbou je spojená celá řada řemesel – od zvukařů po aranžéry. Významné místo mezi nimi zaujímá textařina, která u nás vždy měla kolísavou úroveň. Dříve patřilo mezi její nejzásadnější úkoly především přetextovávání zahraničních hitů.
Vladan Rýdl: Proč nemůžeme otevřít kluby, když se lidé štosují v hobbymarketech?
Klubová a festivalová scéna je v souvislosti s koronavirovou krizí a vládními opatřeními ve velkém útlumu, který nejspíš ještě nějaký ten měsíc potrvá. O vlivu krize na české DJs, online streamech a letošním ročníku největšího drum’n’bassového festivalu Let It Roll jsme si povídali s Vladanen Rýdlem.
Proč nemůžou punkrockové kapely devadesátých let nikdy umřít
Pokud by mileniálové měli vybírat soundtrack svého mládí, rozhodně by souvisel s punk-rockem. Sláva některých kapel skončila bolestivým rozchodem, ale spousta z nich i po desítkách let oslovuje mladé diváky. A nejlíp za všechny tenhle příběh vypráví Green Day.
Kapela Hello Marcel: Jsme taneční crossfit pro hipstery
Hudební duo Hello Marcel se inspiruje hlavně ve funku a osmdesátkovém disku, při svých koncertech se snaží především roztrsat dav. V květnu chystají společný dvojkřest s předním českým slamerem Anatolem Svahilcem, na kterém kromě ohlašované desky pokřtí jeho novou knihu.
Old Town Road a nové cesty hudby
Příběh vzniku písně Old Town Road zní trochu jako pohádka a trochu jako sci-fi. Devatenáctiletý Lil Nas X kreativně využil možnosti, které mu pro získání hudební slávy nabízí věk internetu. Dnes vydává jeden hit za druhým.
Anna Jagošová: Je trendy vracet se ke kořenům
Foklor je i v dnešní době stylem života a má co říct mimo rámec vesnických slavností či svatebních hostin, tvrdí zapálená folkloristka Anna Jagošová.
Dráždivé Lolity mezi českými luhy a háji
Vzhledem k počtu orchestrů, operních domů a vůbec hudebních organizací v České republice je celkové zhodnocení uplynulého roku v klasické hudbě úkol hodný ambiciózního pozitivisty z 19. století.
Česká rapová scéna v časech exekuční a bytové krize
V letošním roce jsme se dočkali vydání tří EPs a několika dalších tracků z dílny mladého pražského labelu Die Mannschaft.
Hudba strojů aneb Od Slévárny po Krtečka
Jakým způsobem lze hudbou vyjádřit pohyb? Může být hudba strojová? A jak taková hudba funguje? Podívejme se na odpovědi v kontextu Sovětského svazu a Československa.
Hlasy svobodné i spoutané
Někdo prokrastinuje sledováním seriálů, jiný zase poslechem normalizačního popu. Mou letní prokrastinací byl festival československé populární hudby Bratislavská lyra a výsledkem je text o proměnách soutěžního repertoáru mezi lety 1967 a 1975.
Bože, Tvá země hoří
Je 10. března a kostel sv. Gertrudy v secesním centru Rigy je naplněný k prasknutí. Sedám si na jedno z posledních zbylých míst a stávám se svědkem zvláštní události: stará paní v lavici přede mnou vytahuje z tašky starou černobílou fotografii zabalenou spolu s umělými květy v igelitovém obalu.
Stinka: Věci do sebe zapadnou, až když je uslyšíš v písničce
Hanka Lundiaková alias Stinka je česká akordeonistka, písničkářka a prozaička. V únoru jí vyšla třetí deska Neviňátko. Poprvé na ní neuslyšíte akordeon, který byl dosud pro Stinku typický.
Hoďte tam Mozarta!
Minnesota Orchestra zařadil v letošní sezoně na program orchestrálních koncertů rekordní počet šesti děl žen-skladatelek. Chce tak vyvolat diskusi o stávající podobě repertoáru symfonických orchestrů, který zaprvé nepoměrně favorizuje mužské autory a zadruhé je postaven na neustálém omílání známých a zavedených kusů. Co za tím je?
Dan Deacon
Stoh je seriál textů o hudbě na pokračování. Poslouží k rozšíření vašich obzorů. Dnes se věnuji elektronickému umělci Danu Deaconovi.