Alexanderplatz pro 21. století aneb marná aktualizace snaha
Ambiciózní adaptace slavného stejnojmenného románu Berlín, Alexandrovo náměstí (1929) nechtěně předvádí úskalí převodu literárních děl do filmu a zároveň nepřímo vypovídá o naladění současné festivalové scény.
Dvojnásobné prvenství. TBH jako první teen i queer seriál na české scéně
Nový seriál TBH připravovaný pro novou internetovou platformu České televize cílí převážně na teenagery. Tematizuje šikanu, homosexualitu, ale poukazuje i na absurdnost sociálních sítí.
KREV NENÍ VODA: MIROSLAV BAMBUŠEK NA VÝPRAVĚ ZA RUINAMI KOLEKTIVNÍ PAMĚTI
Miroslav Bambušek se ve svém nejnovějším filmu navrací ke kořenům a vyrovnává se tak s přítomností. Jeho Lidi krve jsou těžce symbolickým, výtvarně laděným opusem oscilujícím na hraně avantgardy a undergroundu, nešetřícím jak své postavy, tak diváka. A je to tak dobře.
Hodný a toxický Kamil Fila buduje vlastní tělo i mediální obraz
Na 25. ročníku MFDF Ji.hlava vyvolal diskusi časosběrný snímek Síla od Martina Marečka. V něm totiž zobrazil Kamila Filu jako rozporuplnou osobnost, která svým chováním permanentně zrazuje feministické ideály, které jinak káže veřejnosti.
O NETEČNÉM BOHU A SPOLEČENSKÝCH STRUKTURÁCH V DUCHOVNÍM HÁVU
Po řadě úspěchů se svými dvěma krátkometrážními filmy natočila pětatřicetiletá Gruzínka Dea Kulumbegašvili první celovečerní film. Čím je výjimečný v kategorii spirituálních filmů i v kontextu vnímání gruzínské kinematografie?
Martin Kohout: Liberální elity po roce 1989 podlehly sebeklamu
Martin Kohout se ve své filmové eseji s názvem Hlasy pro prezidenta aneb Pokus o kontrarevoluci vrací do období let 2015 až 2018, kdy se se sílícími sympatiemi pro Andreje Babiše a Miloše Zemana začalo otevřeně mluvit o rozdělené společnosti.
TĚLO JAKO STROJ POD SLUPKOU CIVILIZACE
Do českých kin vstupuje nový snímek Titan oceněný Zlatou palmou na festivalu v Cannes. Jaké poselství přináší film, v jehož středu stojí nečitelná postava vražedkyně Alexiy, která v rané fázi příběhu otěhotní po souloži s autem?
Domalewski s Olou na cestách k dospělosti
Jaké je to být Polákem zaměstnaným na Západě a odtrženým tak od rodné země i nejbližších příbuzných? Piotr Domalewski hledá svým druhým filmem Nikdy nepláču (2020) odpovědi na otázky, které nadnesl již debutem Tichá noc (2017).
Táňa Zabloudilová: Jako autorka se cítím být na jedné lodi s diváky
Druhá edice Audiovizuální sauny se uskutečnila během posledního červnového víkendu v rámci festivalu Luhovaný Vincent. S jednou z hostek, přední českou popkulturní publicistkou Táňou Zabloudilovou, jsme probraly stav současné tuzemské kulturní kritiky, její osobní zkušenosti s médii i toxicitu tolik vzývané objektivity.
Zázraky ecocinema: Je nám opravdu jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři?
Pohlížet na kinematografii ekokriticky neznamená jen nahradit plastové talířky v cateringu ešusy. Ecocinema chce inovovat prizmata média, i kdyby to mělo znamenat, že člověk se svým trápením a morálkou už nebudou tím nejdůležitějším na celém plátně.
Brdečka s Chytilovou tvarují faunskou prchavost a prázdnotu
Faunovo velmi pozdní odpoledne režisérky Věry Chytilové z roku 1983 adaptuje povídku Jiřího Brdečky. Adaptaci si stojí za to připomenout, obzvlášť pak téměř na den přesně 39 let po autorově smrti.
Promising Young Woman si v klubu hraje na lovnou zvěř
Oscarový snímek poukazuje i prostřednictvím promyšlené hry se žánry na palčivý problém rape culture. Scény zabalené do cukrátkového vizuálu demonstrují to nejodpornější, co vyvěrá z genderové nerovnosti.
Coming of Problems: Na co se těšit a co oplakávat s 37. ročníkem Famufestu
Studenti FAMU na letošním festivalu s tématem Spektrum představí přes šest desítek krátkých filmů. Mimo již uvedené a oceněné tituly stojí za pozornost trendující snímky na feministická témata a variace na žánr coming of age.
Červená pilulka Adama Curtise nás nutí procitnout z pozdně kapitalistické letargie
Adam Curtis se v dokumentární sérii Can’t Get You Out of My Head proplétá dějinami globalizovaného světa. Kromě osvětlení kořenů dnešních problémů ukazuje, že i ve zdánlivě stabilních systémech existují mezery pro nová vyprávění.
Anketa: Kritici se zapotili ještě před zahájením Audiovizuální sauny
Čtyřdenní workshop Audiovizuální sauny bude tematizovat, jak psát o videu, hudbě, počítačových hrách ale i genderu, jak uvažovat o audiovizi či experimentu v umění. Před začátkem jsme se rozhodli účinkujícím položit několik otázek.
Netflix je digitálním Hollywoodem. Jen bez účinných regulací
Netflixové dokudrama The Social Dilemma loni šokovalo svým dystopickým mementem o „data-miningu“ a manipulativním charakteru digitálních technologií. Prstem si však na ně nepřímo ukazuje streamovací platforma, jejíž fungování a úspěch stojí na totožných základech.
Já heroin ze stanice Pohoda
Seriál My děti ze stanice Zoo názvem navazuje na kultovní knihu ze sedmdesátých let, která dodnes šokuje svou otevřeností a střetem dětské nevinnosti s temným světem drog a prostituce. Mimo titul však seriál s původním literárním dílem nemá příliš společného.
Havelkovi očití svědci budí podezření
Devadesátiminutový inscenovaný výslech Očitý svědek rekonstruuje masakr na Švédských šancích, k němuž došlo v červnu roku 1945. Konfrontace jednotlivých perspektiv plasticky utváří evokaci historické události. Vybroušený minimalismus ale působí příliš sterilně a uměle.
Korzety nemůžou za vaše zkažený životy
Z historických filmů, seriálů a také rozhovorů s herečkami se zdá, že korzety byly v podstatě obdobou mučícího nástroje zabraňující ženám v běžném životě. Škoda jen, že tahle iluze vůbec neodpovídá skutečnosti.
O drsňácích a pivařích českých kriminálek
Kriminální seriály patří poslední roky k tomu nejsledovanějšímu z nekonečného proudu televizního vysílání. Až příliš často však posilují stereotypní úvahy o „správných chlapech“ a téměř zcela vypouští možnou přítomnost empatického jedince, který nemá horkou hlavu a netáhne za sebou celou nálož vztahových problémů.