Losers se snaží o grandiózní autenticitu
Losers Cirque Company uvedli na konci října premiéru inscenace Grandiózní. Umělecký tým pod vedením Matyáše Ramby si zvolil téma své vlastní existence – jak vytvořit velkolepé představení, když jste závislí na výši grantového příspěvku?
Palánovi samotáři se v brněnské inscenaci mění v bizarní baviče
Letošní Zlomvaz dovezl divadelní adaptaci publicistické knihy Aleše Palána Raději zešílet v divočině. Brněnští studenti JAMU vycházeli z fascinujících vyprávění šumavských samotářů žijících dobrovolně na okraji společnosti.
WrocłaWští studenti se nebojí ozvat, když chtějí změnu
Letos se každoročního festivalu Zlomvaz zúčastnili i polští studenti Julia Bochenek a Miłosz Bronisevsky. Za zvuků začínající festivalové party jsme mluvili o společenské situaci v Polsku, jejich vlastní tvorbě i o měnícím se divadelním prostředí.
Laterna Magika splácí dluhy současným technologiím
Laterna magika uvedla 10. září v režii Miřenky Čechové experimentální inscenaci Robot Radius, která navazuje na Čapkovo antiutopické drama R.U.R. Na jevišti se střetává poslední přeživší člověk s digitální technologií live motion capture.
Posolit „slamáky“ ve stylu Cyrana ze Švanďáku
Když londýnské Playhouse Theatre uvedlo Cyrana z Bergeracu ve volné adaptaci Martina Crimpa, sklidila inscenace ohromný úspěch. Příběh nešťastné lásky se nyní dostal i do Švandova divadla, kde kromě tradiční love story otevírá v rytmu slamu témata genderu, body positivity a free speech.
Zázrak (s)tvoření předznamenává novou dramaturgii Laterny magiky
Na začátku letošního roku se uměleckým šéfem Laterny magiky stal choreograf a mim Radim Vizváry. Ambice nového šéfa částečně odhaluje premiéra jím režírovaného Zázraku (s)tvoření, jež se odehrála v závěru sezony.
Cirk-UFF: Čas hledání společné řeči
Festival nového cirkusu Cirk-UFF v Trutnově se uskutečnil i letos. Již 11. ročník nabídl během 2. až 6. června celkem 23 inscenací a vznesl otázky o problémech, které akrobatům i divákům přinesl téměř roční lockdown.
Brejlando diváka teleportuje na virtuální jeviště
Brainz Studioz ve spolupráci s pražským magistrátem vytvořily divadelní projekt Brejlando. Pražští diváci si tak mohou objednat přes internet VR brýle a doručovací služba jim je ve stanovený čas doveze až domů. My jsme si půjčili Hamlety z Divadla Na zábradlí.
Miřenka Čechová definitivně odmítá být umlčovanou labutí
Miřenka Čechová opět zpracovává téma svého studia baletu, tentokrát v multimediální inscenaci ve spolupráci se Spitfire Company. Svými metaBALETKAMI tematizuje traumatické dospívání, institucionalizovanou šikanu i nesmírnou touhu tančit.
Nejvšednější grupáč, který lze v galerii zažít
Performance Sex polského divadelního režiséra a vizuálního umělce Wojteka Ziemilského pořádaná platformou Terén je nejméně vzrušujícím milostným aktem, který si dokážete představit. Odehrává se totiž v excelové tabulce.
Performativní procházka s Orfeem a Eurydiké problematizuje tradiční modely hrdinství
V rámci šestého ročníku festivalu Venušiny dny uvedla režisérka Zuzana Burianová performativní procházku Eurydiké (a Orfeus), v jejímž průběhu diváci sledovali oba hrdiny na cestě z podsvětí a následný vývoj jejich vztahu.
BuranTeatr zkoumá podoby Self nejen perspektivou muže na vozíku
Inscenace Self brněnského BuranTeatru se inspiruje poetikou britské dramatičky Sarah Kane a pracuje s postupy dokumentárního divadla. Předání myšlenek souvisejících s ústředním tématem nenaplněných tužeb ale komplikuje překombinovaná struktura vyprávění.
Martin Zavadil: Na Dramoxu trávíte čas s divadlem stejně jako na Netflixu s filmem
Jedním z iniciátorů Dramoxu je vystudovaný divadelní vědec a žurnalista Martin Zavadil, který v rozhovoru reflektuje dosavadní vývoj platformy a nastiňuje budoucí plány.
Z kůže stažený Mrk odhaluje nedostatky současné dramatiky
Ondřej Rychlý se v Divadle v Dlouhé rozhodl inscenovat drama Mrk současné americké autorky Jen Silverman. Chvalitebná snaha objevovat současné dramatiky se ale v tomto případě poněkud minula účinkem hned z několika důvodů.
Havelkovi očití svědci budí podezření
Devadesátiminutový inscenovaný výslech Očitý svědek rekonstruuje masakr na Švédských šancích, k němuž došlo v červnu roku 1945. Konfrontace jednotlivých perspektiv plasticky utváří evokaci historické události. Vybroušený minimalismus ale působí příliš sterilně a uměle.
Znakovky je na divadle stále málo
Umělecké tlumočení divadla do znakového jazyka má u nás teprve dvacetiletou „tradici“. Ačkoli jsou možnosti kulturního vyžití pro Neslyšící pestřejší než dříve, stále nelze mluvit o integrovaném odvětví divadelní tvorby.
Korčákův Platonov je floutek, co si jen neumí vybrat
Jakub Korčák nepřekvapivě sáhl do Čechovova hrníčku, jehož hry jsou v Divadle Disk už zajetou rutinou. Tentokrát se s absolventským ročníkem Katedry činoherního divadla pustil do Platonova. Výsledkem je ale rozpačitá inscenace.
Markéta Stránská: Co mám dělat, mi říká moje tělo
S choreografkou a performerkou Markétou Stránskou jsme si povídali o spojení tance a fyzioterapie. Probírali jsme její nové představení i to, jak je důležité dát lidem možnost zeptat se na hendikep druhých.
Festival Akcent: divadlo žije i v online exilu
Festival dokumentárního divadla Akcent pořádaný pražským Divadlem Archa letos oslavil desáté narozeniny. Všechna představení probíhala pouze online a přinesla několik možných cest, jak divadlo udržet i ve virtuálním světě.
Rusalka přece není černá
V evropské opeře už pár desítek let panují tendence individuálního, často angažovaného režijního výkladu inscenované klasiky. Podstatná část operního publika se s tím nedokáže smířit. Negativní hlasy se dnes asi nejdůrazněji projevují na sociálních sítích.